مقالات

برای مبل اسفنج بهتر است یا فوم سرد؟

برای مبل اسفنج بهتر است یا فوم سرد

انتخاب برای مبلمان فوم سرد یا اسفنج ؟

هنگام خرید یک مبل خوب، نکات بسیار زیادی اعم از توجه به کلاف و چوب بدنه مبلمان، جنس پارچه، اندازه مبلمان و دیگر موارد وجود دارد. یکی از مهم ترین این نکته ها که باید به آن توجه کنید و امروز می‌خواهیم به شرح آن بپردازیم توجه به جنس نشیمن مبلمان است. در ساخت نشیمن یک مبل معمولا یا از اسفنج استفاده می‌شود یا از فوم سرد. اکنون می‌خواهیم هرکدام از این دو مورد را به طور جداگانه توضیح دهیم که برای چه مبلمانی و چگونه استفاده می‌شوند و در آخر کدام یک از این دو بهتر است.

فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟

اسفنج ها همان ابرهای معمولی و کرم رنگی هستند که می‌شناسید و ممکن است بارها آن ها را زمانی که مبلمان قدیمی شما خراب شده است دیده باشید. البته ابعاد و اندازه اسفنج مبلمان با ابرهای معمولی کمی متفاوت تر و بزرگتر است. در بعضی مبل ها در ساخت قسمت کف و نشیمن آن از این اسفنج ها استفاده می‌کنند. شاید بپرسید که علت استفاده از این اسفنج ها در مبلمان چیست. در پاسخ باید بگویم که اسفنج ها در جهت نرمی و راحتی بیشتر شما هنگام نشستن روی مبل استفاده می‌شود. معمولا بیشترین اسفنج هایی که استفاده می‌شوند اسفنج های 20 کیلویی، 25 کیلویی، 30 کیلویی و 35 کیلویی هستند. لازم به ذکر است که هرچه چگالی اسفنج بیشتر باشد، آن اسفنج از کیفیت بهتری برخوردار است.

برای مثال، اگر دو اسفنج با ابعاد مساوی داشته باشیم آن اسفنجی کیفیت بهتری دارد و برای مبل شما انتخاب بهتری است که سنگین تر است. در واقع این سنگینی وزن اسفنج ناشی از تراکم اسفنج مبل در واحد حجم است. هرچه اسفنجی سفت تر باشد عمر و دوام بیشتری خواهد داشت. با تمام این تفاسیر بهترین اسفنج برای مبلمان شما اسفنج 35 کیلویی است که به دلیل کیفیت بالا باعث می‌شود تا مبل شما به راحتی فرو نرود و همچنین سال های بیشتری برای شما عمر کند و مهمان منازلتان باشد.

برای مبل اسفنج بهتر است یا فوم سرد

اسفنج مبلمان

همچنین اسفنج های 30 کیلویی و 35 کیلویی قابل شست‌و‌شو هستند و با گذشت چند ماه از خرید مبل شکل و شمایل خود را به راحتی از دست نمی‌دهد. این درست است که اسفنج های 25 کیلویی نسبت به اسفنج های 35 کیلویی از عمر مفید کمتری برخوردار هستند اما در بعضی قسمت های مبلمان مثل دسته ها و پشتی مبل از اسفنج های نازک تری نسبت به کف مبل استفاده می‌شود که شاید اسفنج های 25 کیلویی کار شما را راه بیاندازد.

یکی از پرکاربردترین و معتبرترین اسفنج هایی که امروزه در ساخت کف مبل استفاده می‌شود اسفنجی است با نام پلی اورتان که به اسفنج یورتان معروف است. اسنفج های یورتان بر پایه آب تشکیل می‌شوند. درواقع عنصر آب، عامل انبساط و افزایش حجم اسفنج می‌شود. اما اسفنج یورتان از ترکیب و واکنش میان چند نوع ماده شیمیایی تشکیل می‌شود، که حضور برخی از این مواد برای تشکیل هر اسفنجی ضروری بوده و برخی دیگر نیز به عنوان افزودنی در ترکیب این نوع از اسفنج ها به کار گرفته می‌شوند. از مواد اولیه ای که برای تولید اسفنج یورتان استفاده می‌شود می‌توان به رزین پلی ال، آب و عامل پخت یا همان ایزوسیانات اشاره کرد. در نهایت تولید اسفنج معمولا سه روز طول می‌کشد و بعد از این سه روش برش می‌خورند و در قسمت های مختلف مبل بکار می‌روند.

اسفنج اچ آر

اسفنج اچ آر از انواع اسفنج های پلی یورتان است. علت نام‌گذاری این اسفنج ها به اچ آر این است که از حرارت غیر مستقیم یا دمای کم، ساخته می‌شوند. دمای کم، باعث شده تا مولکول های بیشتری در این مدل اسفنج ها شکل بگیرد و همین موضوع حالت ارتجاعی به آنها داده است. همچنین حالت ارتجاعی بودن اسفنج های اچ آر باعث شده تا در برابر دیگر اسفنج ها نرم تر باشند. اسفنج های اچ آر، درمقایسه با اسفنج‌های معمولی طول عمر بیشتری دارند و هرگز حالت ارتجاعی بودن خود را از دست نمی‌دهند. برای مثال اگر می‌خواهید از این موضوع که اسفنج های اچ آر حالت ارتجاعی خود را از دست نمی‌دهند مطمئن شوید، یک تکه اسفنج اچ آر را در زیر چرخ اتومبیل قرار دهید و بعد از ۲۴ ساعت آن را از زیر چرخ اتومبیل بیرون آورید؛ همان لحظه مشاهده می‌کنید که به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

برای مبل اسفنج بهتر است یا فوم سرد

فوم

فوم ها نیز مانند اسفنج ها برای نشیمن و کف مبلمان استفاده می‌شوند و کاربردشان همان راحتی و نرمی هنگام نشستن است. فوم ها در کوره با درجه متفاوت ساخته می‌شوند به همین جهت ما فوم های مختلفی در بازار موجود داریم. همین تنوع باعث شده تا فوم ها با کیفیت های متفاوت عرضه شوند و دست سازنده‌های مبلمان برای انتخاب باز است. فوم های سرد معمولا در دمای پایین در کوره ها ساخته شده و همین امر باعث شده تا این نوع از فوم ها دوام و عمر زیادی داشته باشند. این پایین بودن دما در ساخت فوم‌های سرد به این فوم ها حالت ارتجاعی می‌دهد‌. عمر مفید فوم های سرد معمولا 4 سال است. از فوم‌های سرد در جاهای مختلفی استفاده می‌شود که یک نمونه از آن ها صندلی های ماشین است. ما در مقابل فوم سرد، فوم های گرم را داریم که در زیر می‌خواهیم به طور مختصر به تفاوت این دو فوم بپردازیم.

تفاوت فوم سرد و فوم گرم

فوم های گرم نیز مانند فوم سرد در داخل کوره ساخته می‌شوند؛ با این تفاوت که این نوع از فوم ها در دمای بالا و گرم تری به نسبت فوم های سرد ساخته می‌شوند. همین در حرارت بالا ساخته شدن فوم های گرم باعث شده تا عمر و کیفیت کمتری به نسبت فوم های سرد داشته باشند و زودتر از این فوم ها تغییر شکل می‌دهند. از دیگر تفاوت های این دو نوع فوم این است که حرارتی که فوم های سرد هنگام ساخته شدن می‌بینند به طور غیر مستقیم است اما فوم های گرم، با حرارت مستقیم ساخته می‌شوند. اگر می‌خواهید حضوری فرق این دو فوم را متوجه شوید و آن ها را از هم تشخیص دهید، راه آن این است که با دست خود کمی فوم را به داخل فشار دهید؛ اگر فوم به راحتی و به سرعت به حالت اولیه خود برگشت این فوم سرد است. اما اگر به حالت اولیه برگشتن آن طول بکشد فوم گرم است. تفاوت آخر این دو فوم در میزان عمر مفید و قیمت آن ها است. همانطور که در بالا اشاره کردیم عمر مفید فوم سرد 4 سال است. اما عمر مفید فوم گرم 1 سال است. با این توضیحات متوجه شدیم که استفاده از فوم سرد برای مبلمان نتیجه مطلوب‌تری برای ما دارد، از همین رو از جهت قیمت هم فوم های سرد گران تر هستند.

بهترین فوم در میان فوم های سرد، فوم سرد 13 سانتی است که معمولا به عنوان بهترین فوم برای مبل از آن یاد می‌شود و اکثر تولیدکنندگان مبل سعی بر این دارند تا در ساخت کارهای خود تا حد ممکن از این فوم استفاده کنند.

برای مبل اسفنج بهتر است یا فوم سرد

فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟

اکنون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که با تمام این تفاسیر فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟ کدام را برای مبلمان انتخاب کنیم؟ فوم سرد یا اسفنج؟ اولین چیزی که لازم است درباره این موضوع بدانیم این است که که فوم سرد و اسفنج هر دو از مواد اولیه بسیار خوب برای مبلمان هستند و بسته به نوع مبلمان، باید مورد انتخاب قرار بگیرند. ابتدا این شما هستید که با انتخاب نوع مبلمانتان تعیین می‌کنید که فوم سرد برای آن استفاده شود یا اسفنج و در مرحله دوم این وجدان کاری تولید کننده است که از متریال مطلوب و مناسب برای مبل شما استفاده کند.

بالاتر نیز اشاره کردیم که فوم‌ با ترکیب مواد شیمیایی خاص در کوره ساخته می‌شود و دارای انواع مختلفی است. این تنوع باعث می‌شود تا فوم‌هایی با کیفیت‌های متفاوت در بازار موجود باشند. اما اسفنج، ابری معمولی است که در ضخامت‌های مختلف، تولید می‌شود و تنوع زیادی ندارد. تنوع های آن صرفا در سنگینی و حجم آن است. به طور کلی باید بگویم که فوم‌ها نسبت به اسفنج‌ها از ماندگاری و کیفیت بالاتری برخوردار هستند. به همین خاطر در صنعت مبلمان به‌صورت گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مبل راحتی فوم بهتر است یا اسفنج

همانطور که اشاره کردیم بین فوم واسفنج برتری وجو ندارد و هر دو از مواد خوب برای مبلمان هستند. اما بد نیست بدانید که اگر قصد خرید مبل راحتی دارید و کنجکاو هستید که کدام یک از این دو مواد اولیه برای نشیمن شما بهتر است، معمولا برای نشیمن مبل های راحتی از اسفنج استفاده می‌شود که بهترین حالت آن هم اسفنج‌های 35 کیلویی هستند. بعضی تولید کننده ها نیز ابتکار عمل به خرج داده اند و اسفنج های اچ آر که بالاتر معرفی کرده ایم را روانه بازار کرده و برای نشیمن مبلمان راحتی استفاده می‌کنند که کیفیت بالایی دارد. شما با مطالعه مطلب راهنمای خرید مبل راحتی نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری از جنس نشیمن این سبک از مبلمان به دست آورید

برای مبل سلطنتی فوم بهتر است یا اسفنج

مناسب ترین انتخاب برای نشیمن مبل از لحاظ دوام، کیفیت و قیمت در مبلمان سلطنتی، فوم سرد است. این درست است که استفاده از هر دوی این مواد اولیه در مبلمان شما می‌تواند عمر و دوام مبلتان را تضمین کند اما هر یک از این دو مواد اولیه دارای ویژگی منحصر به فرد خود هستند که باعث شده است تا در 99 درصد مبلمان سلطنتی یا استیل در نشیمن از فوم سرد استفاده شود. فوم سرد نیز مثل تمام مواد اولیه بازار کیفیت های متفاوتی دارد و وقتی نشیمن مبل شما از فوم سرد درست شده باشد ممکن است کمی احساس خشکی و سفتی داشته باشید که طبیعی است و خاصیت این نوع مواد است. اگر تولید کننده وجدان کاری داشته باشد و فوم شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد این مبل سالیان سال برای شما خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *